Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 10 november 2011

Nya löv.

Nu har snart vartenda löv fallit av.
Skogen på andra sidan sjön är brunviolett med vasskant mot vintervit himmel fastän det inte är vinter än, tallarna verkar plötsligt väldigt gröna.
Längs sjön är det ekskog, i trädgården står några stora ekar och på marken under dem ligger ekollonen.
Nu gror de allihop för de vill vara förberedda och ha rot redan när våren kommer.

Ett ekollon har jag tagit in och ställt i en liten glasflaska i fönstret. Så brukade vi göra på dagis då när jag var fröken.
Först kommer roten. Den ska ner i flaskan så det gäller att vända ekollonet åt rätt håll.
Sen kommer det en liten, liten stam.
Till sist finns det blad också och då är det en trädkrona, ett riktigt träd är det som står i fönstret och lyser grönt som en hel sommardag.
Nu har jag sommarblad inomhus fastän det snart inte ens finns höstblad utanför huset, de blåser bort.
Förresten har jag höstblad inne också.
I samlingen nämligen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du skriver så vackert om naturen! Den lilla ekplantan ser ut som en palm - jag drömmer mig bort till varmare land!