Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 28 augusti 2011

Vedhögen.

Egentligen borde veden ha körts in för länge sedan.
Jag borde ha gjort det medan pappa var på landet.
Och den torra veden i vedboden borde jag ha burit ner i källaren, och källaren kunde jag gott ha sopat av i alla fall lite grand.
Fast det kom saker emellan.
Det låg saker i vägen också, tunga jobbiga grejer som trasiga byråar och gamla bräder.
Ja, så därför har den fina björkveden blivit liggande hela sommaren.
Nu har pappa kommit hem.
Jag har sopat källaren och han har burit undan byrån och det andra, samt gjort plats i vedboden.
Och sen körde han skottkärra medan jag staplade den numera ganska äckliga veden. Många spännande svamparter har hittat någonstans att leva, de flesta lite slemmiga.
Och just när vi var klara för dagen hittade han de finaste.
Brödkorgsvampar.
Fruktkropparna ser ut som små korgar fyllda med ännu mindre frallor och när det sen faller en vattendroppe i korgen så studsar frallorna ur och svampsporerna sprids.
De växer på multnande ved, tur för oss.

Inga kommentarer: