Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 21 augusti 2011

Fladdermöss.

Nu har jag pratat med pappa i telefon igen, han är på landet i Småland.
Man kan nästan tro att han bor där men egentligen bor han ju här.
Jag ville veta om jag fick klippa i den lilla fula asken.
Det fick jag.
Sen berättade han om fladdermössen i farmorshuset.
De bor bakom en tavla i storarummet.
Ett oramat stilleben säger pappa, litet.
Bakom tavlan sitter de hela dagen och sover. De hänger på väggen som en liten klase så om man vill kan man lyfta av tavlan och se dem. Det vaknar de inte av.
I skymningen flyger de ut.

Igår satt pappa där, i skymningen, och väntade på dem.
Och så vaknade de.
Och kröp fram, lite sömniga fortfarande. De irrade runt i rummet en stund innan de hittade till den springa längs taket som de använder för att flyga ut och in.
Och då var det en som landade i närheten av pappa.
Det var en mammafladdermus med sin unge på ryggen. Ungen var ganska stor, den kunde nästan flyga själv och fladdrade då och då.
Pappa kunde se den lilla foten när den viftade på den.
I gryningen gick han dit igen för att få se när de flög in, men då sov de redan sen länge allihop.

Bilden föreställer en av mina akvarellådor på morgonen när hibiskusen blommat över.
Det är också rätt fint.



1 kommentar:

Sassa Buregren sa...

vilken fantastisk historia! Bakom ett oramat stilleben ...