Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 2 april 2015

Post.

Jag fick ett stort fint brev igår, från en av klasserna jag besökte under litteraturveckan.
Man får ju inte så ofta post nu för tiden. Det ÄR något annat än mail, faktiskt. Ett kuvert i brevlådan och man öppnar det och det ligger fina grejer i, papper på riktigt, sådant man ta i och bära i handen för att visa andra.
Eleverna berättade om besöket och att de tyckte det var spännande och många hade frågor om koltrastarna.
Jag hade med en koltrastvinge nämligen och i några klassrum visade jag den. Till exempel i deras. Så här såg den ut. Det är en hona och hon flyger inte längre och jag har tagit mig friheten att ha hennes vinge i en vacker ask att visa för skolklasser. Det är en begravning.


Medan de väntat på besöket hade klassen förberett sig genom att läsa i böcker och titta på bloggen och inspirerade av vad de sett hade de gjort fina teckningar av djur de tycker om. Se!
Och nu tänkte jag att kanske ska jag visa några av mina andra koltrastbilder. Kanske ser klassen dem?
För det var så sorgligt nämligen, fast det är länge sen nu. Men en kall vinter med mycket snö satt jättemånga koltrastar i ett äppelträd vid busshållplatsen och åt äpplen.

Kylan hade förvandlat frukten till isglass och kanske frös de ihjäl, jag vet inte, men några morgnar i rad låg det döda trastar under trädet. Oerhört sorgligt faktiskt, och märkligt vackert i den vita snön.

Och några av dem sparade jag. Jag stoppade upp dem så gott jag kunde, eller sparade vingar och fjädrar och det gjorde jag för att kunna visa dem sen och för att lära mig mer om koltrastar. Man kan också se det som begravning fast det bryr sig fåglarna inte om.
Människor bryr sig om begravning och jag är människa.
Det är ju så att jag samlar natursaker.
det är end el av mitt jobb, en viktig del.
Men om man vill samla på fåglar är det här egentligen inget bra sätt. Istället kan man samla fjädrar man hittar, rena fjädrar är inte farligt. Och vill man kan man tvätta av dem lite med vatten och diskmedel. Jag har gjort fjäderhyllor av wellpapp, det är jättepraktiskt.

Ett annat sätt att samla på fåglar är att göra samlarbilder av dem. Alltså måla av dem på små kort som man har i en fin bunt. Kanske går det att byta och spela med de här samlarbilderna också? Jag vet inte för jag känner ingen som har likadana...

Hela det här inlägget är mest till klass 3B på Emmaskolan, men såklart får vem som vill läsa.

Inga kommentarer: