Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 7 mars 2015

En liten skalle.

Egentligen var jag för trött men jag tog ett pyttevarv i trädgården i alla fall. Bara ta bort lövhögen som av någon anledning låg på gången just där gången är som smalast tänkte jag. Och så sträckte jag ut räfsan och i sista minuten såg jag det lilla fågelkraniet.
Som låg på ett visset magnolialöv.
På ett vackert grönt julrosblad.
Under päronträdet, alldeles inne vid väggen, nedanför fönstret.
Helt nära fågelmatan.
Någon har flugit i i rutan utan att jag märkt det och därför inte blivit räddad och men inte uppäten heller utan bara legat där och dött och multnat bland löven.
Jag gissar på grönfink för kraniet är inte pyttelitet utan bara litet och näbben är ganska tjock och förresten är det mest finkar som flyger in i rutan. Mesarna har ett annat sätt att fly faror på, de klarar sig bättre från just fönster.
Ja.
Nu ska jag spara på den här lilla skallen.
Den kan få ligga i fågellådan.


Inga kommentarer: