Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

fredag 3 oktober 2014

Snok.

Jag var ute på lite cykelärenden när jag såg en man som stod och tittade på något på trottoaren.
En snok.
Den ringlade, fast långsamt och hemligt så ingen skulle se den men vi såg den ju ändå både mannen och jag. Mannen hade solat näsan så den flagade.
Som vi stod där och tittade på snoken ringlade den in under ett staket och stannade tveksamt i kanten av gräsmattan. Det var en tant där, hon krattade. Kanske blev snoken rädd.
Tanten blev i alla fall jätterädd! Hon kom rusandes, alldeles upphetsad och istället för att stå inne i trädgården och titta på snoken, som alltså VAR inne i trädgården, så sprang hon ut till oss och ställde sig utanför staket.
En liten bit bort stod hon och så sa hon att hon var kolossalt rädd för ormar men hon såg samtidigt väldigt glad ut. Liksom uppspelt.
Jo, för hon hade ALDRIG sett en orm i sin trädgård förut! Och hjälp! Den kommer nog från sjön, den ska säkert gå tillbaka dit snart. Sa hon, om och om igen, som för att liksom trösta sig.
Fast hon såg alltså oerhört glad ut.
Sen förklarade hon att det kunde vara bra också med en snok för det finns minsann råttor i hennes trädgård och snoken kanske äter dem? Och paddor finns det, det äter snokar. Fast det är ju synd förstås...
Hon var inte rädd för paddor inte, nej då, för en gång hade hon och hennes son klippt gräsmattan och då låg där en sten, eller om det var en stubbe och så skulle hon flytta den. Och under satt en padda! Då tog hon handskarna, inte de här alltså (här visade hon sina handskhänder) utan ett annat par, och så tog hon paddan och satte den i en hink. Och sen klippte sonen gräset. Och sen satte hon tillbaka paddan.
Och då hade den kissat i hinken.
Jodå.
Jag kunde få snoken med mig hem sa hon, hon skulle hämta sin hink men jag sa att det inte var nån bra idé för jag skulle ju till affären.
Och sen är ju snoken sin egen också och ingenting för mig att få.
Även om det vore roligt om den bodde lite närmare.
Det var alltså en väldigt, väldigt stor snok!
Sen på hemvägen, tro det eller ej, då såg jag en snok till. En liten.
Och det här är snokägg som är kläckta. De hör egentligen inte hit.

Inga kommentarer: