Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 28 augusti 2014

Trollslända.

Nu har jag inte skrivit något på jättelänge.
Dumt.
Men igår, då var jag i skogen. Med en kompis.
Vi plockade svamp. Det är underbart att plocka svamp! Mycket roligare än att till exempel rensa och äta den och det är ju jättekul så då fattar ni. Jag försökte plocka i hennes påse för att inte få för mycket med mig hem men det gick bara till viss del.
Min skog ligger mellan sjöar och motorvägar och om man verkligen anstränger sig kan man glömma vägen. Sjön glömmer jag inte gärna och mitt i svampturen passade vi på att bada. Det var en vass men vacker klippa och vattnet var brunt med sån där slammig botten som det gäller att inte råka nudda.
Sådant vatten är bäst.
Det luktar så gott, som skog och myr och just på det här stället kan man simma till myren. Ja, det är sant, man simmar en liten bit bara och sen har man näsan i tranbär och vitmossa. Allting är underbart om man bara kommer ihåg att inte sätta ner fötterna i den slammiga bottnen.
Efteråt satt vi på klippan och fikade. Runt oss flög trollsländor, stora bruna och små blå, och när en av de stora flög för nära vattenytan och ramlade i lyckades vi rädda den.


ps, överskottsvampen gav jag till mamma så det är ingen idé att ni ber om den.

Inga kommentarer: