Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 11 mars 2014

Skiss.

Jag har hört att förlagen ibland säger att de vill inte ha hela manuset färdigt, inte alla bilder i alla fall. De vill ha storyboard och skisser.
Kanske känner de sig friare då, att påpeka sådant som de vill påpeka?
Storyboard förstår jag. Det är som en karta kan man säga, uppslag för uppslag hur man tänker sig så att det blir ÖVERBLICK. Man får en känsla för hur idén ser ut. Och sen skissar man.
Nu är det så att jag skissar gärna med pensel och akvarellfärg.
För att färgen är så viktig.
Jag kan inte se hur det ser ut förrän jag provat. Blir det bra så blir det bra, då kallar jag det "skiss" och blir det inte bra så gör jag om, tills det blir bra.
Sen ser det färdigt ut för den som inte vet bättre.
Men det är det inte. Ingen av bilderna är färdig förrän ALLA är färdiga, de är skisser tills allt är klart.
Och nu är jag rädd att det inte syns...
Storyboarden däremot, den är skissartad den. Och ofta ganska liten och besynnerlig. Plus att jag gör om den hela tiden...


Och det här är en dammig kajvinge i vårsolen. Den har jag fått av pappa.

Inga kommentarer: