Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 24 juli 2013

Sommarjobb!

Jag fick ett sommarjobb.
Två veckor bara, men intensiva två veckor och en massa planering innan så det känns som mycket mer.
Jobbet var i Dolomiterna.
Det är alper det, Italienska alper. Vi vandrade och det var jag som var guiden. Blomguiden.
Jag gick med de som ville se på blommor och veta deras namn och hinna fotografera och tänka efter och liksom gå lite långsammare men ändå hela dagen och ganska långt.
Det passade väldigt bra för om det är något jag faktiskt är rätt bra på så är det att gå långsamt och få syn på saker. De växterna jag inte kunde namnen på fick jag ju lära mig och det var också praktiskt för jag tycker om att lära mig nya växter.
Ett sådant här sommarjobb kan jag tänka mig nästa år igen.
Men NU MÅSTE jag försöka få till det där med att skriva och rita också, för det är ju det som är huvudsaken.
Rödkämpar. Små men fina och väldigt, väldigt vanliga.

Alpklöver. Den är nog vackrast tror jag, ja det är den.

Alpvallmo. Med sol.

Fjällsippan. Som inte är en ört utan ett ris. Som en liten buske. En väldigt liten buske alltså.


Nysrot. Den har jag i trädgården hemma också.


En dag varje vecka var det utfärd till Gardasjön.