Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 11 april 2013

Litteraturveckan.

Den här veckan är det Litteraturvecka i Göteborg, så jag varit på skolbesök tre dagar i rad.
Jag har träffat barn i årskurs F-3 i Hammarkullen, Lövgärdet och Biskopsgården.
Det var jätteroligt!
I Hammarkullen var det extra roligt för när min pojk var liten bodde i vi i Hammarkullen och skolan låg på den ängen där vi brukade leka. Eleverna på skolan har tillsammmans med sina lärare anlagt en groddamm alldeles intill, är inte det underbart?
I Lövgärdet var det extraroligt för på den skolan har jag varit förut. Jag blir så glad när de ber mig komma tillbaka, för då var det kanske inte bara jag som hade roligt på besöket?
Och i Biskopsgården var det extraroligt för att..., för att... Ja för att det var det helt enkelt! Ryaskolan visade sig vara en ritkigt trevlig skola, i alla fall på lågstadiet.

Alla klasserna hade förberett sig så att eleverna visste att jag skulle komma och hade saker som de undrade över. De hade lånat mina böcker på biblioteket och läst. Det är bra. Besöket blir så oerhört mycket mer givande - inte minst för ungarna - om det är förberett. Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll hur de förbereder sig om de bara är taggade. Själv är jag alltid inställd på att vad som helst kan hända...

Och sen när jag kom hem låg det en duvfjäder utanför dörren!
Det är nog ringduvan som har tappat den. Den ser inte alls likadan ut som den duvfjäder som jag haft med mig och visat i klasserna, men det beror på att duvan har många olika fjädrar på kroppen.
Ifall någon undrar.


Inga kommentarer: