Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 17 juli 2012

Kottar.

Jo, jag samlar alltså på kottar.
Så då blev jag väldigt glad när jag hittade en fin kotte i alperna häromdagen. Den var redan uppäten, helt och hållet.
Mycket stiligt.
Några dagar senare hittade jag det rätta trädet.
Det var en tall som växte i en risig skog precis där skogen tog slut och öppna, blåsiga betesmarker tog över. Utsikten hade varit hänförande om det inte vore för dimman, men det hade i alla fall slutat regna.
Två trasiga kottar åkte ner i regnjacksfickan.
Sen hittade jag en kotte som var nästan hel.
Under kottefjällen satt de jättestora fröna kvar och när jag skalade dem fanns det pinjenötter i!
Goda!
Alldeles färska, de smakade terpentin fast på ett gott sätt och när vinden rev i träden regnade det på oss fast himlen sakta började bli blå.
Sen åt vi smörgåsar på en bänk.


Ps. Jag tror att det var Pinus cembra.

Inga kommentarer: